Η Κίνα καταναλώνει περισσότερο από το ήμισυ της παγκόσμιας παραγωγής μετάλλων και απορροφά το 75% της παγκόσμιας πρσοφοράς σιδηρομεταλλεύματος -σημαντικό συστατικό του χάλυβα. Παράλληλα, καταναλώνει το 15% της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου.
Μπορεί οι αγορές μετοχών να αντιστέκονται στην επιδημία του κοροναϊού, δεν ισχύει όμως το ίδιο και για τα εμπορεύματα, καθώς η «παράλυση» της Κίνας έχει φέρει τα πάνω-κάτω στο παγκόσμιο εμπόριο πρώτων υλών, επηρεάζοντας την κινεζική ζήτηση και προκαλώντας σοβαρά προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Οι αγορές πετρελαίου, φυσικού αερίου, χαλκού αλλά και χοιρινού «μολύνονται» από τον κοροναϊό και τις ανησυχίες για επιβράδυνση του κινεζικού «δράκου». Οι τιμές σε ορισμένες κατηγορίες εμπορευμάτων έχουν βυθιστεί σε χαμηλά πολλών ετών, καθώς οι κινεζικές επιχειρήσεις ακυρώνουν τις παραγγελίες για αργό πετρέλαιο και άλλα εμπορεύμάτα, ενώ στα άλλοτε πολυσύχναστα λιμάνια της χώρας επικρατεί μια περίεργη ησυχία.
Από τις 17 Ιανουαρίου, όταν η Κίνα ανακοίνωσε τη σοβαρότητα της επιδημίας του κοροναϊού, η τιμή του πετρελαίου μπρεντ έχει υποστεί απώλειες περίπου 16%, ο χαλκός υποχωρεί περίπου 9%, το σιδηρομετάλλευμα 11%, ενώ οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν χάσει 20%, υποχωρώντας στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Αύγουστο του 2009.
Οι αναλυτές προειδοποιούν ότι τα προβλήματα ενδεχομένως να έχουν διάρκεια, καθώς τα αποθέμετα εμπορευμάτων αυξάνονται και η ζήτηση επιβραδύνεται. Από τότε που έκανε την εμφάνισή του ο ιός στην πόλη Βουχάν της Κίνας, έχει προκαλέσει το θάνατο περισσότερων από 1.000 ανθρώπων και με περισσότερα από 40.000 επιβεβαιωμένα κρούσματα.
Παρότι σε ορισμένες επιχειρήσεις στην Κίνα οι εργαζόμενοι έχουν αρχίσει από τη Δευτέρα να επιστρέφουν στο πόστο τους, οι συνοριακοί έλεγχοι εντός και εκτός Κίνας και οι μετακινήσεις πολιτών και εμπορευμάτων στο εσωτερικό της χώρας υπόκεινται σε αυστηρούς ελέγχους, όπως αναφέρουν στη «WSJ» αξιωματούχοι του ναυτιλιακού κλάδου. Πολλά εργοστάσια, καταστήματα και εστιατόρια παραμένουν κλειστά.
Στη Σαγκάη, το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στον κόσμο, οι εταιρείες μεταφορών χρειάζονται περίπου το ήμισυ του προσωπικού που συνήθως φορτώνει και ξεφορτώνει εμπορεύματα.
Ορισμένοι Κινέζοι αγοραστές επικαλούνται «ανωτέρα βία» στα συμβόλαιά τους για αγορές εμπορευμάτων, μια νομική ρήτρα που προσφέρει νομική προστασία σε αγοραστές που ακυρώνουν μια παραγγελία, επικαλούμενοι ειδικές περιστάσεις.
Την προηγούμενη εβδομάδα, η China National Offshore Oil Corp. -που αγοράζει περίπου το 40% των εισαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου της Κίνας- επικαλέσθηκε τη συγκεκριμένη ρήτρα σε φορτία από Total, BP και Royal Dutch Shell.
Η εταιρεία ερευνών Rystad Energy έχει υποβαθμίσει περισσότερο από το ήμισυ την πρόβλεψή της για τη ζήτηση υγροποιημένου φυσικού αερίου(LNG) στο 4,7% από 13%.
Η επιβράδυνση της κινεζικής ζήτησης γίνεται αισθητή και στους εξαγωγείς βασικών ειδών διατροφής, καθώς η Κίνα αποτελεί μια ιδιαίτερα σημαντική καταναλωτική αγορά. Στο Βιετνάμη -την πηγή περισσότερου από το ένα-τρίτο του καφέ που καταναλώνεται στην Κίνα- οι συνοριακές οδοί έχουν κλείσει επί δέκα ημέρες, συσσωρεύοντας 3.000 τόνους γεωργικών εμπορευμάτων όπως ο καφές, που περιμένουν στα τελωνεία, σύμφωνα με το κρατικό ειδησεογραφικό πρακτορείο του Βιετνάμ.
Ο αντίκτυπος αισθητός και στην αγροτική ζώνη των αμερικανικών μεσοδυτικών πολιτειών, με τους παραγωγούς πουλερικών και χοιρινού να παραπονούνται για χαμηλότερη ζήτηση από Κίνα. Η τιμή του χοιρινού(lean hog) -στο συμβόλαιο υπό διαπραγμάτευση στο Χρηματιστήριο Εμπορευμάτων του Σικάγου- έχει υποχωρήσει 14% από τις 17 Ιανουαρίου.
Η Κίνα είχε αυξήσει τις εισαγωγές κρέατος από τις ΗΠΑ μετά την επιδημία της αφρικανικής πανώλης των χοίρων το 2018, αφανίζοντας έως και το ήμισυ του ζωικού κεφαλαίου χοίρων της χώρας. Ο κοροναϊός όμως βάζει φρένο στις κινεζικές εισαγωγές.
Ο αντίκτυπος ιδιαίτερα αισθητός για τις εταιρείες μεταλλευμάτων. Οι μετοχές των Vale, BHP Group και Rio Tinto -που αποτελούν σημαντικούς εξαγωγείς μεταλλευμάτων προς Κίνα- υποχωρούν 11%, 5,5% και 11% αντιστοίχως από τις 17 Ιανουαρίου.