Μέσα στο επόμενο δίμηνο θα καταρτιστεί το στρατηγικό πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων. Πρόκειται για τον κατάλογο των νέων μεγάλων έργων στο σιδηρόδρομο που θα πρέπει να υλοποιηθούν από το 2023 έως και το 2027. Θα κατηγοριοποιούνται με βάση τις ανάγκες τακτικής και βαριάς συντήρησης και επιδιορθώσεων, αναβάθμισης και ανάταξης, όπως και τα νέα σιδηροδρομικά έργα.

Με βάση την κατηγοριοποίηση αυτή θα περιγράφονται και οι ανάγκες χρηματοδότησης των σιδηροδρομικών έργων που μπορεί να προέρχεται από την κρατική επιχορήγηση, τα έσοδα από τέλη υποδομής, το εθνικό σκέλος προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, τα διαρθρωτικά ταμεία (ΕΤΠΑ, Ταμείο Συνοχής), το Πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη» («Connecting Europe Facility»/«CEF») και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (Recovery and Resilience Plan).

Το ακριβές χρονοδιάγραμμα και οι πόροι που θα χρηματοδοτήσουν κάθε ένα από τα έργα θα συγκεκριμενοποιηθούν στο σχέδιο δράσης, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2023 και τους επόμενους που θα ενσωματωθούν στο μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής στρατηγικής.
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι επιπλέον τα σιδηροδρομικά έργα, είναι τα έργα της εποχής μας, γιατί σημαίνουν μετακινήσεις με ασφάλεια, ταχύτητα, σεβασμό στο περιβάλλον. Σημαίνουν πρόοδο, ανάπτυξη και ποιότητα ζωής.
«Γι’ αυτό και είναι η ώρα πλέον η νέα γενιά των “μεγάλων έργων” να συμπεριλάβει και τα σιδηροδρομικά έργα. Γιατί υπηρετούν τον μεγάλο στρατηγικό στόχο που έχουμε θέσει για την Ελλάδα τα επόμενα χρόνια: Να γίνει ένας πραγματικός κόμβος υποδομών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης», πρόσθεσε και εξήγησε ότι με την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου μπορεί για παράδειγμα να επεκταθεί ο θαλάσσιος διάδρομος, που ενώνει τις ασιατικές αγορές με τον Πειραιά, σε έναν χερσαίο διάδρομο μεταφοράς προϊόντων στην Κεντρική Ευρώπη.
Ανέφερε ότι ο σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δίνει έμφαση ιδίως στην εμπορική μεταφορά, με συνδέσεις σε λιμάνια και αεροδρόμια και στην ολοκλήρωση του κορμού του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας στον άξονα της ΠΑΘΕ.